دانستنی‌ها

دیمر چیست؟ همه چیز درباره انواع، کاربردها و مزایا دیمر

دیمر چیست؟ دیمر در حقیقت به شکل یک مدار الکتریکی بوده که می‌تواند روشنایی لامپ را تنظیم کند. یعنی شما می‌توانید با استفاده از سیستم دیمر، روشنایی محیط ساختمان را به میزانی که می‌خواهید، کنترل کنید. مثلاً روز است و روشن کردن لامپ، نور زیادی برایتان ایجاد می‌کند و خاموش کردن آن، فضا را تاریک می‌کند. در این حالت می‌توانید نور لامپ را تا حدی که مد نظرتان است با دیمر تنظیم کنید.

دیمر چگونه کار می کند؟

در کلیدهای معمولی وقتی شما برق را روشن می‌کنید، مقدار ولتاژ جریان برق، بدون هیچ تغییری به لامپ می‌رسد. در حالی که در دیمر، می‌توانید ولتاژ ورودی به لامپ را تغییر دهید. دیمر به این صورت عمل می‌کند که با چرخاندن پیچ آن، می‌توانید توانی که به لامپ فرستاده می‌شود، را کم و زیاد کنید. در نتیجه موجب کاهش یا افزایش نور لامپ می‌شود. برای مصارف خانگی از دیمرهای DC که محدوده ولتاژ آنها بین ۱۲ تا ۴۸ ولت است، استفاده می‌شود. در حالی که دیمرهای AC برای مصارف صنعتی مناسب هستند.

دیمر چه کاربردهایی دارد؟

امروزه اغلب ساختمان‌ها از دیمر استفاده می‌کنند. از جمله کاربردهای مهم دیمر می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • تنظیم نور: با استفاده از دیمر شما قادر هستید روشنایی محیط را متناسب با روشنایی فضای بیرون، کم و زیاد کنید.
  • صرفه‌جویی در انرژی: با بکارگیری دیمر زمانی که به روشنایی زیادی نیاز ندارید، با کم کردن مقدار نور لامپ، در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود.
  • افزایش عمر لامپ‌ها: وقتی روشنایی لامپ کمتر می‌شود، گرمای کمتری ساطع می‌کند. این کاهش دما، می‌تواند روی افزایش عمر لامپ‌ها، تاثیرگذار باشد.

انواع دیمر چیست؟

دیمرها دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به کاربرد، می‌توانید نوع مناسب را انتخاب کنید. در ادامه به انواع دیمر اشاره می‌کنیم.

1. دیمر مکانیکی

تصویر دیمر مکانیکی

یکی از ساده‌ترین انواع دیمرها، مدل دیمر مکانیکی بوده که نصب آنها نیز نسبت به سایر دیمرها راحت‌تر است. چون برای استفاده از دیمرهای مکانیکی نیاز به تغییر سیم کشی ساختمان نیست و تنها با تعویض کلیدهای برق می‌توانید از روشنایی دیمر دار بهره‌مند شوید.

روش کار دیمر مکانیکی به این صورت است که پیچی جهت کنترل تنظیم نور در آن تعبیه شده و شما به وسیله آن می‌توانید روشنایی مطلوب محیط را ایجاد کنید.

       بیشتر بخوانید: لومن چیست؟ + نحوه محاسبه لومن برای هر فضا ←

2. دیمر لمسی

تصویر دیمر لمسی

دیمر لمسی که به آن دیمرهای تاچ نیز گفته می‌شود، از نظر کارکرد مشابه دیمرهای مکانیکی است. تفاوت دیمرهای لمسی با مکانیکی این است که دیمرهای لمسی مدرن‌تر شده و متناسب با تکنولوژی روز، ظاهر پیشرفته‌تری به خود گرفته‌اند. بنابراین اگر ساختمان شما تازه ساخت است و می‌خواهید نورپردازی لوکسی انجام دهید، توصیه می‌شود از دیمرهای لمسی استفاده کنید.

3. دیمر هوشمند

دیمر هوشمند

دیمرهای هوشمند یا دیمرهای اسمارت از لحاظ شکل ظاهری بسیار شبیه دیمرهای لمسی هستند. اگر بخواهیم دیمرهای لمسی و هوشمند را از نظر تکنولوژی با هم مقایسه کنیم، باید بگوییم تفاوت‌های زیادی بین آنها وجود دارد. در ساختمانی که از سیستم دیمر هوشمند استفاده شده است، روشنایی محیط داخل، با توجه به روشنایی فضای بیرون تنظیم می‌شود. مثلاً در هنگام ظهر با تابش نور فراوان خورشید و افزایش روشنایی فضای بیرون، روشنایی فضای داخل به حداقل می‌رسد و برعکس در هنگام غروب یا شب، روشنایی فضای داخل بیشتر می‌شود. این ویژگی می‌تواند در کاهش مصرف انرژی الکتریکی تاثیر چشمگیری داشته باشد.

همچنین از مهمترین مزایای دیمرهای هوشمند این است که علاوه بر قابلیت تنظیم دستی، شما می‌توانید آنها را از طریق اینترنت، ریموت کنترل و اپلیکیشن‌های تلفن همراه کنترل کنید. البته دیمرهای هوشمند با توجه به کارایی بالا، قیمت بیشتری نیز دارند.

مزایای استفاده از دیمر چیست؟

دیمر دارای مزایای بسیاری است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

  • کاهش توان مصرفی

دیمر می‌‌تواند توان و به دنبال آن روشنایی لامپ را کمتر کند و اینگونه در مصرف انرژی الکتریکی نیز صرفه جویی می‌شود.

  • قابلیت نصب ساده

نصب کلیدهای دیمری خیلی راحت بوده و برای استفاده از دیمرهای نوع مکانیکی حتی نیاز به تغییر سیم کشی ساختمان نیست.

  • ایجاد فضای دلپذیر و متنوع

چراغ‌های دیمردار می‌توانند در خیلی از محیط‌ها مثل کافی شاپ‌ها، نور ملایم، متنوع، گرم و آرام‌بخشی ایجاد کنند.

  • کاهش میزان روشنایی لامپ

با تنظیم و کاهش نور بعد از غروب تا زمان خواب، بدن برای خواب آماده شده و حالتی مشابه غروب را برای بدن تداعی می‌کند.

  • محیط زیست

لامپ‌های دیمردار با کاهش مصرف الکتریسیته و افزایش طول عمر در آلودگی‌های ناشی از نیروگاه‌ها و زباله‌های الکتریکی تاثیر مثبت زیست محیطی دارند.

  • قابلیت تنظیم خودکار و هوشمند

میزان نور چراغ‌های دیمردار به راحتی تنظیم می‌شوند و قابلیت تنظیم خودکار آنها از دیگر مزایای این چراغ‌ها محسوب می‌شود.

  • کاهش هزینه‌ها

دیمرها روی توان خروجی لامپ‌ها تاثیر گذار هستند و میزان روشنایی را با توجه به نور محیط تنظیم می‌کنند. بنابراین در روز، روشنایی کمتری دارند و این گونه موجب صرفه جویی در برق مصرفی می‌شوند

برای خرید دیمر توجه به چه نکاتی مهم است؟

اگر قصد خرید دیمر برای منزل یا محیط کار خود را دارید، توجه به نکات ساده زیر، می‌تواند به شما کمک کند تا خرید سودمندتری داشته باشید.

  • نوع دیمر

نوع دیمر بستگی به استفاده شما از آن دیمر در فضای منزل یا محیط کار دارد. قطعاً اگر می‌خواهید سیستم روشنایی منزل یا محیط کار شما متناسب با نور و روشنایی طبیعی، تنظیم شود، باید به سراغ دیمرهای هوشمند یا اسمارت بروید. البته این مسئله به کارایی محیط نیز بستگی دارد. مثلاً اگر دیمر را برای یک فضای اداری می‌خواهید که ساعت کاری محدودی دارد و شب‌ها تعطیل است، بنابراین نیاز به استفاده از دیمر هوشمند نیست. اگر می‌خواهید منزل قدیمی خود را با سیستم روشنایی دیمردار تجهیز کنید، نوع مکانیکی گزینه مناسب‌تری است.

  • سازگاری با نوع لامپ

در هنگام خرید دیمر باید حتماً توجه کنید که آیا دیمر با نوع لامپ سازگاری دارد یا خیر؟ به عنوان مثال اغلب دیمرها با لامپ‌های رشته‌ای، هالوژنی، اس‌ام‌دی و ال ای دی همخوانی داشته و نصب آنها به سهولت انجام می‌شود. در حالی که لامپ‌های کم مصرف فلورسنت قابلیت سازگاری با دیمر را ندارند.

  • توان دیمر

در مورد توان دیمر باید توجه کنید که چه تعداد لامپی قرار است مورد استفاده قرار بگیرد. مثلاً اگر حداقل توان دیمر ۴۰ وات باشد، برای اینکه دیمر عملکرد مطلوبی ارائه دهد، باید به طور متوسط ۶ لامپ دیمر دار ۷/۵ وات مورد استفاده قرار گیرد.

  • قابلیت نصب و راه‌اندازی

قابلیت نصب و راه‌اندازی دیمرها بستگی به نوع دیمری دارد که انتخاب می‌کنید. مثلاً دیمر مکانیکی نسبت به هوشمند با سهولت بیشتری نصب و راه‌اندازی می‌شود ولی از لحاظ کارکرد و زیبایی به پای دیمر هوشمند نمی‌رسد.

  • قیمت

قیمت دیمر بستگی به توان، برند و نوع دیمر دارد. مساحت ساختمان و سیم کشی آن می‌تواند روی قیمت تمام شده استفاده از دیمر تاثیر داشته باشد. همچنین اگر ساختمان شما قدیمی است، پیشنهاد می‌شود از دیمرهایی مکانیکی استفاده کنید، چون نیاز به تغییر سیم کشی ساختمان نیست و قیمت خروجی کار مقرون به صرفه‌تر خواهد بود؛ در حالی که تجهیز ساختمان با دیمر هوشمند نسبت به سایر دیمرها نیازمند هزینه بیشتری است.

دیمر مدار یا برد الکتریکی است که می‌تواند نور و روشنایی لامپ‌ها را تنظیم کند. دیمر مکانیکی، دیمر لمسی و دیمر هوشمند از انواع مختلف این محصول هستند. از جمله مزایای دیمر می‌توان به کاهش مصرف انرژی، دوستدار محیط زیست، افزایش عمر لامپ و ایجاد فضایی متنوع اشاره کرد. در هنگام خرید دیمر به فاکتورهای مثل توان دیمر، قیمت، قابلیت نصب و سازگاری با لامپ توجه کنید. محصولات مجموعه شرکت پرتو نور توس دارای گارانتی تعویض بوده و با بالاترین کیفیت و قیمت مقرون به صرفه‌ به فروش می‌رسد.

پرتونورتوس
تحریریه پرتو نور توس

تحریریه ما متشکل از نویسندگان و متخصصان باتجربه در حوزه تجهیزات روشنایی است که تلاش می‌کند با تکیه بر دانش خود کارآمدتریم مطالب را برایتان تولید کنند. کلیه مطالب آموزشی منتشر شده، از بررسی‌های دقیق محصولات تا راهنمای خرید و نکات مفید در وب سایت پرتو نور توس بصورت تخصصی و با هدف افزایش آگاهی و رضایت مشتریان نوشته می‌شود. ما متعهد هستیم که خوانندگان را در مسیر خرید هوشمندانه‌تر راهنمایی کنیم تا تجربه‌ای ماندگار برایشان به ارمغان آوریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =