آموزش تجهیزات روشنایی, دانستنی‌ها

پروژکتور اس ام دی چیست؟ انواع پروژکتور SMD + مزایا و معایب

پروژکتور اس ام دی چیست؟ - انواع پروژکتور SMD + مزایا و معایب

پروژکتور اس ام دی چیست؟ پروژکتور اس ام دی، یکی از انواع پروژکتورها بوده که برای نورپردازی و روشنایی در فضای باغ، پارک، نورپردازی محیطی، تابلوی فروشگاه‌ها، فضای سبز و محوطه‌های بزرگی مثل زمین بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اینکه این پروژکتورها از نظر کاربرد و مقایسه با سایر انواع پروژکتورها چه تفاوتی دارند، موضوعی است که در این مقاله از پرتو نور توس به آن می‌پردازیم.

پروژکتور اس ام دی چیست؟

پروژکتور SMD یا پروژکتورهای فشرده دارای طیف‌های نوری مختلفی هستند و از ۳۰ وات تا ۳۰۰ وات تولید می‌شوند. برای ساخت این پروژکتورها از تعداد زیادی لامپ‌های ال ای دی که به‌صورت جداگانه در بسته‌های اس ام دی قرار می‌گیرند، استفاده می‌شود.

پروژکتور SMD از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

پروژکتورهای اس ام دی از نصب و قراردادن یک تراشه ال ای دی روی یک چیپ تولید می‌شوند. از مهم‌ترین بخش‌های ساختار این پروژکتورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. بدنه آلومینیوم دایکست
  2. کابل استاندارد دارای آرت
  3. شیشه سکوریت
  4. دلند پلاستیکی
  5. رفلکتور
  6. پی‌سی‌بی به‌منظور چیده شدن قطعات الکترونیکی روی آن
  7. دو پیچ آلن

انواع پروژکتور SMD از نظر کاربرد

پروژکتورهای اس ام دی انواع مختلفی دارند و از نظر کاربرد به دسته‌های گوناگون زیر طبقه‌بندی می‌شوند.

  • پروژکتور SMD رنگی

خرید پروژکتورهای SMD رنگی بیشتر با هدف تزیین و نورپردازی نماهای مختلف باغ، ویلا، رستوران و تالار عروسی انجام می‌شود. این پروژکتورها در دو مدل تک‌رنگ و چند رنگ تولید می‌شوند که برخی از آنها دارای کنترل از راه دور نیز هستند. از رنگ‌های این پروژکتور می‌توان به بنفش، قرمز، آبی، سبز، زرد و انبه‌ای اشاره کرد.

  • پروژکتور SMD رشد گیاه

پروژکتورهای SMD رشد گیاه می‌تواند به رشد و شادابی بیشتر ‌گیاهان کمک کند. این پروژکتورها با نوری که مشابه خورشید شبیه‌سازی می‌کنند، به عمل فتوسنتز در گیاهان کمک می‌کنند. به طور معمول این پروژکتورها با ۵۰ هزار ساعت کار، می‌تواند بازدهی بسیار مقرون به صرفه‌ای داشته باشند. بهترین رنگ برای پروژکتورهای رشد گیاه استفاده از رنگ نور فول اسپکتروم است.

رشد گیاه زیر نور بنفش

  • پروژکتور SMD مسافرتی

پروژکتور اس ام دی مسافرتی برای افرادی که خیلی مسافرت می‌روند، گزینه مناسبی است. این پروژکتورها با انرژی ۱۲ ولت باتری خودرو کار می‌کند و روشنایی خوبی دارند. از مهم‌ترین مزایای خرید پروژکتور مسافرتی می‌توان به شدت نور مناسب، وزن سبک، ابعاد استاندارد و طول عمر بالا اشاره کرد.

  • پروژکتور SMD بلک لایت

پروژکتورهای SMD بلک لایت که به آنها پروژکتورهای نور سیاه نیز گفته می‌شود، در حقیقت طیفی خاصی از نور ماورای بنفش را که با چشم غیر مسلح قابل‌دیدن نیست، منتشر می‌کنند. این نور در بازتاب با ترکیب رنگ‌های اشیای مختلف، درخشش ویژه‌ای ایجاد می‌کند. از پروژکتور بلک لایت اصولاً برای نورپردازی‌ها در جشن‌ها و مهمانی‌ها استفاده می‌شود.

استفاده از پروژکتورهای SMD در مقایسه با مدل‌های دیگر چه مزایایی دارد؟

از جمله مهم‌ترین مزایایی که استفاده از پروژکتورهای اس ام دی در مقایسه با سایر مدل‌های پروژکتور دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تابش و نورپردازی که توسط این پروژکتورها انجام می‌شود، کاملاً یکنواخت است. یعنی شما انعکاس نوری تیره‌تر یا روشن‌تر را روی سطوح نخواهید کرد.
  • پروژکتورهای اس‌ام‌دی دارای بالاترین زاویه تابش نور هستند. یعنی زاویه تابش آنها تا ۱۲۰ درجه نیز می‌رسد؛ بنابراین برای فضاهای بزرگ مناسب هستند.
  • کیفیت پروژکتورهای SMD بسیار بالا بوده، ازاین‌رو هزینه تعمیر و نگهداری آنها اندک است. حتی در صورت پیدا کردن عیب و یا مشکلی، برد آن با هزینه اندک تعویض می‌شود.
  • این پروژکتورها با وجود شدت نور با بالاترین کیفیت، مصرف انرژی بسیار پایینی دارند؛ بنابراین در بلندمدت هزینه‌های مصرفی کاهش پیدا می‌کند.
  • هدر رفت انرژی در پروژکتورهای اس ام دی به دلیل کاهش گرمای تولید شده، به شدت پایین است.

استفاده از پروژکتور اس ام دی

استفاده از پروژکتور SMD چه معایبی دارد؟

پروژکتورهای اس ام دی علی‌رغم کیفیت بالا، قیمت مناسب و مزایای بسیاری که دارند، دارای معایبی نیز هستند که در ادامه عنوان می‌کنیم.

  • در صورت استفاده طولانی‌مدت، خصوصاً در فضاهای محدودتر، باعث اختلال در خواب می‌شوند. البته این مشکل برای محوطه‌های بزرگ و یا چراغ‌های خودرو صدق نمی‌کند.
  • مقاومت پروژکتورهای اس ام دی در برابر ضربه‌های فیزیکی پایین است؛ اما از آنجایی که این پروژکتورها در ارتفاع بالا نصب می‌شوند، اصولاً برای ساختمان‌ها، پارک‌ها و محوطه‌های باز در معرض ضربه سنگین قرار نمی‌گیرند. چنانچه از پروژکتورهای اس ام دی در چراغ‌های خودرو استفاده شود، آن هم در تصادفات شدید، منجر به سوختن پروژکتور می‌شود.
  • یکی دیگر از معایب پروژکتورهای اس‌ام‌دی این است که با سوختن یک چیپ، لامپ روشن نمی‌شود. البته این موضوع جای نگرانی ندارد، چون می‌توان با خارج کردن همان یک چیپ سوخته از مدار، لامپ را دوباره راه‌اندازی کرد و روشن نمود.

پروژکتورهای اس ام دی در نظر کاربرد به مدل‌های مختلفی از جمله پروژکتورهای رنگی، بلک لایت، پروژکتورهای رشد گیاه و پروژکتورهای مسافرتی طبقه‌بندی می‌شوند. از پروژکتورهای رنگی به‌منظور نورپردازی و از پروژکتورهای سفید، یخی و آفتابی به‌منظور روشنایی استفاده می‌شود. مهم‌ترین مزیت پروژکتورهای SMD نورپردازی متمرکز، کیفیت بالا، زاویه تابش با بالاترین حد و هزینه نگهداری پایین آن‌ها است. برای سفارش و خرید انواع پروژکتورهای اس ام دی می‌توانید به سایت پرتو نور توس مراجعه کنید. کیفیت بالای محصولات، مرجوعی زیر یک درصد در فرایند یک‌ساله، قیمت مقرون‌به‌صرفه در مقایسه با سایر برندها، تنوع در زیر شاخه، سایز و رنگ، گارانتی تعویضی، بسته‌بندی با کیفیت و پاسخگویی رضایت‌بخش از جمله ویژگی‌های مجموعه پرتو نور توس است.

پرتونورتوس
تحریریه پرتو نور توس

تحریریه ما متشکل از نویسندگان و متخصصان باتجربه در حوزه تجهیزات روشنایی است که تلاش می‌کند با تکیه بر دانش خود کارآمدتریم مطالب را برایتان تولید کنند. کلیه مطالب آموزشی منتشر شده، از بررسی‌های دقیق محصولات تا راهنمای خرید و نکات مفید در وب سایت پرتو نور توس بصورت تخصصی و با هدف افزایش آگاهی و رضایت مشتریان نوشته می‌شود. ما متعهد هستیم که خوانندگان را در مسیر خرید هوشمندانه‌تر راهنمایی کنیم تا تجربه‌ای ماندگار برایشان به ارمغان آوریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 14 =