آموزش تجهیزات روشنایی, دانستنی‌ها

تفاوت پروژکتور SMD با COB چیست؟ کدام یک بهتر است؟

تفاوت پروژکتور SMD با COB چیست؟ کدام یک بهتر است؟

ما هم با شما هم نظریم که انتخاب بین پروژکتورهای COB و پروژکتورهای SMD و خرید آنها کار دشواری است. به همین دلیل در این مقاله از پرتو نور توس تلاش کردیم این دو را از زوایای مختلف بررسی و مقایسه کنیم. در نهایت بتوانیم به این سوال که تفاوت پروژکتور SMD با COB چیست؟ و کدام بهتر است پاسخ دهیم.

پروژکتور SMD یا COB در یک نگاه

ردیفویژگیپروژکتور SMDپروژکتور COB
۱تکنولوژی
  • استفاده از دیودهای نوری SMD
  • نصب LEDها روی یک سطح و حجم کمتر
  • استفاده از دیودهای نوری COB
  • نصب LEDها بر روی یک برد و حجم بیشتر
۲میزان نوردهیکمتربیشتر
۳کیفیت نورکمتربیشتر
4پراکندگی رنگ نوربیشترکمتر
۵تنوع رنگ نوربیشترکمتر
۶مصرف انرژیکمتربیشتر
۷دمای نورمساویمساوی
۸نسبت لومن بر واتبالاترپایین‌تر
۹کاربردهافضاهایی که به نور کمنر نیاز دارندفضاهایی که به نور بیشتر نیاز دارند
۱۰طول عمربالاترپایین‌تر
۱۱قیمتکمتربیستر

بررسی مهم‌ترین تفاوت‌های پروژکتورهای SMD و COB

تکنولوژی و طراحی SMD یا COB؟

اگر بخواهیم تفاوت پروژکتور SMD با COB از نظر تکنولوژی، طراحی ساخت و ابعاد مقایسه کنیم، باید بگوییم به این خاطر که در پروژکتورهای اس ام دی تمام دیودهای نوری بر روی یک سطح نصب شده‌اند، کم‌حجم‌تر هستند. این ویژگی حتی باعث شده است این پروژکتورها باریک‌تر باشند. در پروژکتورهای COB اما تمام چیپ‌های ال ای دی رو یک برد قرار دارند به همین دلیل گرمای بیشتری تولید می‌کنند. به همین دلیل پروژکتورهای COB نیاز شدید به خنک کننده دارند. اضافه شدن خنک کننده باعث افزایش وزن آنها می‌شود.

میزان نوردهی SMD بهتر است یا COB؟

میزان نوردهی در پروژکتورهای SMD در مقایسه با پروژکتورهای COB کمتر است. دلیل این امر این است که گستردگی نور در پروژکتورهای اس ام دی بیشتر بوده و اتلاف انرژی بیشتری دارند، ازاین‌رو میزان نوردهی آن کمتر است.

تفاوت پروژکتور SMD و COB در کیفیت نور

کیفیت نور در انواع پروژکتورهای مختلف با یکدیگر فرق دارد. یکی از معیارهایی که روی کیفیت نور تأثیر می‌گذارد، تعداد چیپ‌های ال ای دی پروژکتور است. چون پروژکتورهای COB دارای چیپ‌های ال ای دی بیشتری هستند، بنابراین نور یکنواخت و باکیفیت‌تری را ارائه می‌کنند. درحالی‌که کیفیت نور در سایر پروژکتورها از جمله SMD کم‌تر است.

پروژکتور smd روی دیوار

پروژکتور SMD در مقابل COB: پراکندگی رنگ نور

زاویه تابش در پروژکتورهای COB، محدود و تا حدود ۹۰ درجه است، درحالی‌که این زاویه در پروژکتورهای اس ام دی به ۱۲۰ درجه نیز می‌رسد؛ بنابراین پراکندگی نور در پروژکتورهای اس ام دی بیشتر بوده و نور را در سطح وسیع‌تری منعکس می‌کنند. درحالی‌که پروژکتورهای COB نور متمرکزی داشته و گستردگی نور کمتری دارد.

از نظر تنوع رنگ نور، پروژکتور SMD بهتر است یا COB؟

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که جزء تفاوت پروژکتورهای SMD با COB قرار می‌گیرد، در تنوع رنگی نور این دو پروژکتور است. پروژکتورهای اس ام دی دارای تنوع رنگی بسیار بوده و نورهای رنگارنگی تولید می‌کنند. درحالی‌که پروژکتورهای cob این ویژگی را ندارند. البته توجه کنید این ویژگی جزء نقص پروژکتورهای cob محسوب نمی‌شود، بلکه در گروه ویژگی‌های این پروژکتور جای دارد. به‌هرحال همان نوری که این پروژکتورها تولید می‌کنند، از لحاظ کیفیت بسیار بالا است؛ بنابراین اگر در روشنایی و نورپردازی به اجرای تنوع رنگی بیشتری نیاز دارید، پس پروژکتورهای اس ام دی برای شما مناسب‌تر است.

در مقایسه پروژکتور SMD با COB از مصرف انرژی، کدام بهتر؟

مصرف انرژی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در خرید و انتخاب انواع پروژکتور SMD یا COB موردتوجه قرار می‌گیرد. ازآنجایی‌که در پروژکتورهای COB برای چیپ‌های ال ای دی از یک برد مشترک استفاده می‌شود، بنابراین مصرف انرژی این پروژکتورها در مقایسه با پروژکتورهای SMD بسیار پایین‌تر است.

دمای نور کدام پروژکتور کمتر است؟

دمای نور در هر دو پروژکتور SMD و COB بستگی به رنگ آفتابی، طبیعی و یا مهتابی بودن دارد. به طور معمول دمای رنگ پروژکتورها در بازه ۳۰۰۰ تا ۵۷۰۰ کلوین باتوجه‌به رنگ آنها متغیر است.

نسبت لومن بر وات در پروژکتور SMD بهتر است با COB؟

اگر دو پروژکتور SMD یا COB با وات یکسان در اختیار داشته باشید، پروژکتورهای اس ام دی کارآمدتر هستند. چون لومن‌های بالاتری به‌ازای وات یکسان ارائه می‌کنند. این بدین معنی است که می‌توانند نور بیشتری در مقابل وات کمتر، تولید نمایند. دلیل این امر این است که پروژکتورهای اس ام دی به علت گرمای کمتری که تولید می‌کنند، اتلاف انرژی کمتری دارند.

لومن چیست؟ + نحوه محاسبه لومن برای هر فضا ←

در مقایسه پروژکتورهای SMD و COB کدام کاربردهای بیشتری دارد؟

پروژکتورها به‌منظور نورپردازی و روشنایی در انواع اماکن و فضاهای باز و بسته مورداستفاده قرار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین تفاوت پروژکتور smd با COB در نوع کاربرد آنها است. پروژکتورهای اس ام دی اغلب برای نورپردازی مکان‌هایی که به نور کمتر نیاز دارند، مورداستفاده قرار می‌گیرند. درحالی‌که پروژکتورهای COB برای فضاهایی که نیاز به نور با قوی‌تر دارند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

استفاده از پروژکتور SMD در حیاط

طول عمر کدام یک بیشتر است، SMD یا COB؟

یکی از عواملی که می‌تواند روی طول عمر کلیه پروژکتورها تأثیر بگذارد، دمایی است که بعد از روشن‌شدن پروژکتور ایجاد می‌شود. به این دلیل که در پروژه‌های COB چیپ‌های ال ای دی رو یک برد قرار می‌گیرند، پروژکتور خیلی داغ می‌شود و نیاز به خنک‌کننده‌های بیشتری دارد. ازاین‌رو معمولاً از آلومینیوم‌های سنگین‌تری، برای دفع گرما استفاده می‌گردد که این موضوع علاوه بر افزایش هزینه، روی عمر مفید پروژکتور تأثیرگذار است. به‌طورکلی پروژکتورهای COB به دلیل اینکه سریع‌تر گرم می‌شوند، اگر خنک کننده آنها دچار آسیب شود، زودتر خراب می‌شوند.

کدام پروژکتور اقتصادی‌تر است؟

پروژکتورها بازه قیمتی متفاوتی دارند که این امر به نوع پروژکتور نیز وابسته است. به‌طورکلی می‌توان گفت که پروژکتورهای SMD ارزان‌ترین نوع پروژکتورها هستند. در مقابل پروژکتورهای COB قیمتی بالاتری دارند؛ اما قیمت آن‌ها از پروژکتورهای ال ای دی بیشتر نیست.

پروژکتور SMD بهتر است یا COB

اینکه پروژکتور SMD یا COB، کدام یک بهتر است؟ سؤالی است که پاسخ قطعی برای آن وجود ندارد، بلکه بهتر بودن هر کدام از پروژکتورها بستگی به نیاز و کاربری آن دارد. مثلاً اگر نیاز به نور متمرکزتری دارید، استفاده از پروژکتورهای cob مناسب‌تر است. درحالی‌که اگر به دنبال نوردهی و گستردگی نور بیشتری هستید، پروژکتورهای اس ام دی گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شوند. اگر برای نورپردازی به طیف رنگ‌های بیشتری احتیاج دارید، استفاده از پروژکتورهای اس ام دی توصیه می‌شود.

در مورد پروژکتور SMD بیشتر بدانید ←

جان کلام درباره تفاوت پروژکتور SMD با COB

در این مقاله از جنبه‌های مختلفی از جمله قیمت، مصرف انرژی، دمای نور، کاربرد، طول عمر، کیفیت نور و پراکندگی نور پروژکتورهای smd و COB را مقایسه کردیم. جهت خرید انواع پروژکتورها می‌توانید به سایت پرتو نور توس مراجعه کنید. مجموعه ما همواره با ویژگی‌هایی از جمله محصولات متنوع، قیمت مناسب، گارانتی تعویضی و پاسخگویی قوی سعی در جلب رضایت مشتریان عزیز دارد.

پرتونورتوس
تحریریه پرتو نور توس

تحریریه ما متشکل از نویسندگان و متخصصان باتجربه در حوزه تجهیزات روشنایی است که تلاش می‌کند با تکیه بر دانش خود کارآمدتریم مطالب را برایتان تولید کنند. کلیه مطالب آموزشی منتشر شده، از بررسی‌های دقیق محصولات تا راهنمای خرید و نکات مفید در وب سایت پرتو نور توس بصورت تخصصی و با هدف افزایش آگاهی و رضایت مشتریان نوشته می‌شود. ما متعهد هستیم که خوانندگان را در مسیر خرید هوشمندانه‌تر راهنمایی کنیم تا تجربه‌ای ماندگار برایشان به ارمغان آوریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =