آموزش روشنایی و نورپردازی

نورپردازی سقف چگونه است؟ (آشنایی با ایده‌های نورپردازی سقف)

نورپردازی سقف جهت تامین نور کافی در طرح‌های ساده، دکوراتیو و خلاقانه

نورپردازی سقف در مبحث دکوراسیون داخلی، موضوعی بسیار حائز اهمیت است. نورپردازی علاوه بر اینکه به تأمین نور کافی در فضا کمک می‌کند، جلوه‌ای جذاب و دلنشین به محیط می‌بخشد. برای نورپردازی، روش‌های مختلفی وجود دارد و بسته به ویژگی‌های فضا و میزان فضایی که وجود دارد روش‌های نورپردازی فرق می‌کند.

در مبحث نورپردازی، نحوه اجرای صحیح و طراحی نورپردازی در سقف به شکل اصولی، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ ازاین‌رو در انتخاب نوع نورپردازی و تجهیزات آن، فاکتورهای مختلفی باید مدنظر قرار بگیرند. در این مطلب قصد داریم راجع به نورپردازی در سقف و هر آنچه که باید دررابطه‌با این موضوع بدانید صحبت کنیم. از شما دعوت می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه شوید.

اهمیت، مزایا و معایب نورپردازی سقف و کاربرد آن

نورپردازی یکی از مهم‌ترین مباحث در زمینه دکوراسیون داخلی است. نورپردازی علاوه بر اینکه باعث زیبایی هرچه بیشتر خانه می‌شود، سبب تفکیک فضاهای مختلف منزل شده و نور کافی را برای روشن‌تر شدن فضای خانه فراهم می‌کند.

علاوه‌برآن، با ایجاد نور طبیعی و منظم در محیط، تأثیر مثبتی بر روحیه افراد می‌گذارد. همچنین اگر به شکل اصولی اجرا شود، موجب بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌گردد. نورپردازی سقف جدید، صرف‌نظر از خانه، محل کار، کافی‌شاپ، غذاخوری و… برای هر محیطی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در زیبایی و جلوه بیشتر محیط، نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

انواع سقف روش‌های نورپردازی آن

باتوجه‌به تنوع در ساختار سقف، نورپردازی سقف پذیرایی انواع مختلفی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

سقف کاذب

نورپردازی سقف کاذب برای فضای آشپزخانه، نشیمن، سرویس بهداشتی و… کاربرد دارد. در نورپردازی به این شیوه، انتخاب رنگ مناسب، موضوعی بسیار حائز اهمیت است. در نورپردازی سقف‌های کاذب معمولاً از چراغ‌های پنلی و خطی استفاده می‌شود که زیبایی فضا را وسعت می‌دهند. این چراغ‌ها انواع مختلفی دارند و در متنوع‌ترین طرح‌ها به تولید می‌رسند. انواع نورپردازی سقف کاذب به شرح زیر است:

نورپردازی سقف کاذب آشپرخانه، نشیمن گاه، سرویس بهداشتی شامل چراغهای خطی و پنلی

نورپردازی مخفی سقف

نورپردازی مخفی، یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای نورپردازی سقف کاذب است. در این روش که اغلب با استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی صورت می‌گیرد، نور ملایمی در محیط ایجاد می‌شود. همچنین در این روش منبع نور از چشم بیننده مخفی است و تنها نور ساطع شده به واسطه آن، در معرض دید قرار می‌گیرد. ال‌ای‌دی و اس ام دی از کاربردی‌ترین نوع محصولات برای نورپردازی مخفی هستند.

نورپردازی مخفی سقف شامل نور ملایم مانند ال‌ای‌دی و اس ام دی

نورپردازی سقف با چراغ‌های توکار

از دیگر انواع روش‌های نورپردازی‌ سقف می‌توانیم به نورپردازی توکار اشاره کنیم. در این روش، چراغ‌هایی استفاده می‌شوند که از قسمت بیرونی قابل دید نیستند و فقط نور آنها به چشم مخاطب می‌رسد. این روش همان نورپردازی به روش مخفی است.

نورپردازی توکار شامل چراغهایی که قسمت بیرونی قابل دید نیستند و فقط نور آنها به چشم مخاطب می‌رسد.

نورپردازی سقف با چراغ‌های خطی

در نورپردازی سقف مدرن، چراغ‌های خطی LED جایگاه ویژه‌ای دارند. چراغ‌های خطی اغلب در متراژهای مختلف و برای مکان‌های پرپیچ‌وخم کاربرد دارند و قابل‌استفاده برای متراژهای بالا هستند. این چراغ‌ها از هر جایی که نیاز باشد امکان قطع‌شدن دارند.

نورپردازی سقف با چراغهای خطی شامل چراغ‌های خطی LED در متراژهای مختلف و برای مکان‌های پرپیچ‌وخم

سقف ساده

اگر سقف خانه شما از نوع سقف‌های ساده است و طرف‌دار سبک‌های ساده و مینیمال هستید، بهتر است به سراغ ایده‌ها و روش‌های نورپردازی سقف پذیرایی ساده بروید. در نورپردازی‌کردن سقف‌های ساده می‌توانید از روش‌هایی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم استفاده کنید.

نورپردازی سقف با لوستر

اولین پیشنهاد برای نورپردازی‌ سقف ساده، استفاده از لوستر است. لوسترها در طرح‌ها و مدل‌های گوناگون تولید می‌شوند. این محصولات حتی در زمان خاموش بودن نیز به دلیل جلوه ظاهری خاصی که دارند باعث جذابیت فضا شده و یک عنصر دکوراتیو محسوب می‌شوند. 

نورپردازی سقف لوستر بعنوان یک عنصر دکوراتیو باعث جلوه ظاهری خاصی می شود

چراغ‌های آویز در نورپردازی سقف

از دیگر عناصری که برای نورپردازی سقف پذیرایی، اتاق‌خواب و… می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید، چراغ‌های آویز هستند. این چراغ‌ها یک منبع نور تزیینی و زیبا به شمار می‌روند که اگر به شکل اصولی و متناسب با سایر عناصر موجود در فضا انتخاب شوند، جلوه‌ای ایدئال در محیط مدنظر برقرار می‌کنند.

چراغ‌های سقفی روکار برای نورپردازی سقف

از دیگر روش‌های نورپردازی سقف برای سقف‌های ساده و بدون کناف می‌توانیم به چراغ سقفی روکار اشاره کنیم. این چراغ‌ها در مکان‌های مختلفی از سقف نصب می‌شوند، به‌راحتی هر نقطه‌ای از سقف را روشن می‌کنند و احساس آرامش و نشاط را در فضای مدنظر برقرار می‌سازند.

چراغ سقفی گرد روکار 30 وات مدل راشین
240,000 تومان
چراغ سقفی روکار 40 وات مدل لیراب
245,000 تومان
چراغ سقفی روکار 30 وات مدل لیراب
210,000 تومان
چراغ سقفی روکار 35 وات مدل پالاس
227,500 تومان250,000 تومان

چراغ های سقفی روکار در خانه با چراغ های تصب شده بر روی سقف

کاربری نورپردازی سقف در محیط‌های مختلف

نورپردازی‌کردن سقف صرف‌نظر از نوع فضا، برای مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

نورپردازی سقف خانه

نورپردازی‌ سقف خانه باعث افزایش زیبایی، جذابیت و ارزش خانه می‌شود. همچنین نور کافی را برای روشن‌تر شدن فضا فراهم می‌کند و تأثیر مثبتی بر روحیه افراد دارد.

نورپردازی سقف در محیط‌های صنعتی

نورپردازی برای سقف فضاهای صنعتی، ایمنی کارگران را در محیط کار فراهم می‌کند و با ایجاد روشنایی مناسب و دید بهتر، از بروز اتفاقات و صدمات جبران‌ناپذیر جلوگیری به عمل می‌آورد.

نورپردازی سقف در محیط های صنعتی لازمه ایجاد روشنایی مناسب و دید بهتر برای امنیت بیشتر

نورپردازی سقف محیط‌های اداری

نورپردازی برای سقف محیط‌های اداری علاوه بر ایجاد جلوه بیشتر در محیط و زیباتر شدن آن، با تأمین نور کافی، باعث حفظ سلامت کارکنان می‌شود. همچنین انرژی بیشتر و بهتری را به کارمندان ارائه می‌دهد و در نتیجه افزایش بهره‌وری را به همراه دارد.

نورپردازی سقف اتاق جلسه شامل یک میز و چند صندلی

نورپردازی سقف مغازه یا فروشگاه

نورپردازی سقف مغازه نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر نورپردازی سقف مغازه به شکل صحیح و اصولی اجرا شود فضای مغازه جلوه جذابی به خود می‌گیرد و محصولات بهتر در معرض دید قرار می‌گیرند.

نورپردازی سقف در خانه

طرح نورپردازی سقف منزل باتوجه‌به فضاهای مختلفی که در یک خانه وجود دارد متفاوت است. در ادامه با انواع روش‌های نورپردازی در سقف منزل شما را آشنا خواهیم کرد.

نورپردازی سقف پذیرایی

نورپردازی سقف پذیرایی باعث بهبود ظاهر و زیبایی محیط می‌شود. همچنین در ایجاد احساس راحتی و آرامش افراد نیز بسیار مؤثر است. نور مناسبی که از سقف خانه در محیط ساطع می‌شود، به بهبود عملکرد افراد کمک می‌کند و نقش مؤثری در انجام فعالیت‌های روزمره به شکل صحیح دارد. علاوه‌برآن، افزایش انرژی و خلاقیت از دیگر نکات مثبت نورپردازی در سقف پذیرایی محسوب می‌شود.

نورپردازی سقف پذیرایی شامل نورپردازی مناسب جهت افزایش انرژی و خلاقیت

نورپردازی سقف پذیرایی مدرن

برای نورپردازی سقف پذیرایی مدرن، باید از لامپ‌ها و روشنایی‌های با کیفیت بالا و متنوع استفاده کنید. به همین منظور از لامپ‌های ال‌ای‌دی کمک بگیرید و به‌تناسب محیط و فضای خانه، رنگ ال‌ای‌دی‌ها را تنظیم کنید. همچنین می‌توانید از لوسترها و انواع چراغ‌ سقفی برای نورپردازی نقاط خاص و تمرکز نور به یک محدوده کمک بگیرید.

نورپردازی پذیرایی مدرن شامل چراغ های ال‌ای‌دی

نورپردازی سقف پذیرایی ساده

به‌منظور نورپردازی سقف ساده می‌توانید روش‌های متنوعی بهره بگیرید. استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی، لوسترها، نورپردازی مخفی و چراغ‌های خطی و دیواری در نورپردازی‌های سقف به شکل ساده کاربردهای گسترده‌ای دارند.

نورپردازی سقف آشپزخانه

در آموزش نورپردازی سقف آشپزخانه استفاده از چراغ‌های گران‌قیمت توصیه نمی‌شود. شما می‌توانید با انتخاب یک نورپردازی هماهنگ با طراحی داخلی آشپزخانه، به زیبایی هرچه بیشتر این فضا بیفزایید. برای بازی با نور در فضای آشپزخانه از نورهای پایین تاپ استفاده کنید و با بهره‌گیری از لوسترهای فانتزی در قسمت جزیره یا بالای میز غذاخوری، فضای آشپزخانه را زیباتر کنید.

نورپردازی سقف آشپزخانه شامل انتخاب یک نورپردازی هماهنگ با طراحی داخلی آشپزخانه مانند لوسترهای فانتزی

نورپردازی سقف اتاق‌خواب و راهروها

در نورپردازی‌کردن سقف راهروها از منابع نوری مناسب استفاده کنید. به ارتفاع نصب، فاصله میان منابع نوری، تعداد منابع نور و… دقت داشته باشید و از سنسورهای حرکت به‌منظور صرفه‌جویی در انرژی و راحتی در استفاده غافل نشوید.

نورپردازی سقف اتاق خواب یا راهروها با نورپردازی ملایم و سنسورهای حرکت

نورپرد ازی سقف اتاق شامل سنسورهای حرکت به‌منظور صرفه‌جویی در انرژی و راحتی

نورپردازی سقف در حمام و سرویس بهداشتی

از دیگر انواع نورپردازی سقف می‌توانیم به نورپردازی در سقف سرویس بهداشتی و حمام اشاره کنیم. برای تأمین نور این فضاها می‌توانید از لامپ‌های ال‌ای‌دی، نورپردازی به سبک توکار یا حتی چراغ‌های آویز استفاده کنید.

نورپردازی سقف در حمام و سرویس بهداشتی شامل لامپ‌های ال‌ای‌دی، نورپردازی به سبک توکار یا چراغ‌های آویز

نورپردازی سقف کشسان

نورپردازی سقف کشسان قبل از نصب پارچه انجام می‌شود و پس از نصب، جلوه‌ای یک‌دست و یکنواخت در فضا برقرار می‌کند. این روش نورپردازی نیاز به تخصص و مهارت خاصی دارد و هرچه تخصصی‌تر اجرا شود زیبایی‌های سقف بیشتر به نظر می‌رسند.

تجهیزات مورد استفاده برای نورپردازی سقف مدرن

تجهیزات مورد استفاده برای نورپردازی مدرن سقف به شرح زیر است:

پنل‌های ال‌ای‌دی سقفی

پنل‌های سقفی ال‌ای‌دی در انواع روکار و توکار، از جدیدترین تکنولوژی‌ها برای نورپردازی سقف محسوب می‌شوند. این محصولات با کیفیت عالی و تنوع بالا در مجموعه پرتو نور توس به مشتریان و متقاضیان ارائه می‌شوند.

نوارهای led 

نوارهای ال‌ای‌دی از دیگر گزینه‌ها برای نورپردازی کردن سقف هستند. این نوارها در رنگ‌های مختلف به تولید می‌رسند و نوری ملایم و با کیفیت را برای جذابیت هرچه بیشتر فضا ساطع می‌کنند. این نوارها در متراژهای گوناگون با کیفیت رنگ مطلوب در مجموعه پرتو به فروش می‌رسند.

چراغ‌های اسپات یا نقطه‌ای

چراغ‌های اسپات یا چراغ‌هایی که نور را به‌صورت نقطه‌ای و با زاویه پخش بسته ساطع می‌کنند در انواع سقفی و ریلی برای نورپردازی در فضاها و مکان‌های تجاری، باغ یا باغچه، ورودی ساختمان‌ها، سالن‌های پذیرایی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چراغ‌های آویز

چراغ‌های آویز جزو بهترین گزینه‌ها برای نورپردازی سقف پذیرایی ساده هستند. این چراغ‌ها به لحاظ طرح، رنگ و مدل، تنوع بسیار بالایی دارند و با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب عرضه می‌شوند.

چراغ های آویز یک منبع نور تزیینی و زیبا به شمار می‌روند

لوسترهای مدرن

لوسترهای مدرن برای نورپردازی مدرن سقف به کار می‌روند. این چراغ‌ها با سبک و ساختار خاصی که دارند با فضاهای مدرن هماهنگی بهتر و جلوه مطلوب‌تری ایجاد می‌کنند.

نورپردازی مدرن لوستر شامل چراغ‌ها با سبک و ساختار خاص برای فضاهای مدرن و هماهنگی بهتر و جلوه مطلوب‌تر

چراغ‌های خطی

چراغ خطی یا چراغ‌های لاینر برای فضاهای تجاری، اداری و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند و جز کاربردی‌ترین نوع چراغ‌ها هستند. این چراغ‌ها به‌صورت توکار یا روکار برای نورپردازی سقف و سایر فضاها کاربرد دارند.

چراغ خطی روکار 45 وات مدل سایان
189,000 تومان234,000 تومان
چراغ خطی روکار 90 وات مدل ویان
405,000 تومان446,000 تومان
چراغ خطی روکار 90 وات سه حالته مدل ویان
527,000 تومان
چراغ خطی روکار 70 وات مدل هامان
315,000 تومان347,000 تومان

نکات موردتوجه در نورپردازی سقف

نورپردازی کردن سقف تنها در مواردی می‌تواند باعث زیبایی و جذابیت فضا شود که بر پایه اصول و رعایت یک سری استانداردها صورت بگیرد. در ادامه شما را با نکات مورد توجه در طرح نورپردازی سقف منزل آشنا خواهیم کرد.

تناسب نورپردازی سقف با سبک دکوراسیون

نورپردازی می‌تواند به سبک‌های مختلف انجام شود. توجه به سبک دکوراسیون محیط با سبک نورپردازی، برای ایجاد یک جلوه هماهنگ و جذاب نکته بسیار مهمی است.

پیشنهاد مطالعه: معرفی انواع نورپردازی؛ بررسی کاربرد 4 نوع اصلی

توجه به ارتفاع سقف

در نورپردازی، به سقف و ارتفاع فضا دقت کنید. اگر سقف‌هایی با ارتفاع بلند دارید باید نورپردازی بیشتری در فضا ایجاد کنید.

استفاده از رنگ نور مناسب برای نورپردازی سقف

در انتخاب رنگ لامپ‌ها به‌تناسب آن با رنگ دکوراسیون و سایر وسایل موجود در فضا، دقت داشته باشید و رنگی هماهنگ با سبک و ساختار دکوراسیون منزل انتخاب کنید.

شدت ورنگ مناسب در نورپردازی سقف خانه همراه با وسایل

کنترل نور

به‌شدت و رنگ نور دقت داشته باشید. اگر محل زندگی شما فضایی پرنور است از رنگ‌های ملایم با شدت کم استفاده کنید و برای مکان‌های تاریک و کسالت‌بار از رنگ‌های روشن‌تر با شدت نور بیشتر بهره بگیرید.

توجه به ایمنی

برای خرید تجهیزات مناسب در نورپردازی سقف یا هر محیط دیگری سعی کنید به سراغ محصولات با کیفیت بروید و از استاندارد بودن تجهیزات اطمینان حاصل کنید.

طرح‌های خلاقانه برای نورپردازی سقف

برای نورپردازی‌کردن سقف می‌توانید از ایده‌های زیر کمک بگیرید:

  • از لوسترهای جواهر آویز استفاده کنید.
  • از چراغ‌های نامحسوس برای نورپردازی استفاده کنید.
  • از تجهیزات نورپردازی خاص و عجیب کمک بگیرید.
  • از تجهیزات متناسب با سبک دکوراسیون منزل استفاده کنید.
  • از تجهیزات نورپردازی با متریال طبیعی بی‌بهره نمانید.
  • از چراغ‌های ال‌ای‌دی غافل نشوید.

طرح‌های خلاقانه برای نورپردازی با الهام از طرح های جذاب موجود در اینترنت برای سقف

نورپردازی خلاقانه سقف پارکینگ در فضای باز

نورپردازی خلاقانه سقف مدل وافل در رنگبندی جذاب

نورپردازی خلاقانه برای ورودی ساختمان همراه با لوستر

نورپردازی خلاقانه سقف پذیرایی همراه با لوستر مجلل

نورپردازی خلاقانه سقف در هتل‌ها، رستوران‌ها، کشتی‌های تفریجی همراه با مبل و تلویزیون

چراغ های دکوراتیو با هدف زیبایی و تزئینی شامل طرح و شکل متنوع، رنگ های زیبا

نورپردازی خلاقانه سقف با طرح لوستر مناسب برای فضاهای آرامش مانند نشیمن و یا پذیرایی خانه

جمع‌بندی روش‌ها و کاربرد نورپردازی سقف

نورپردازی نقش مهمی در زیبایی و جذابیت فضای خانه شما ایفا می‌کند. این ایده باتوجه‌به سبک و سیاق خانه و دکوراسیون محل موردنظر شما، به روش‌های ساده، روکار، توکار، به سبک مدرن، کلاسیک و… قابل‌اجرا است. نورپردازی سقف با هدف تأمین نور کافی در محیط و کمک به زیبایی فضا انجام می‌شود و امکان ایجاد دید بهتر و انجام امور به بهترین شکل ممکن را فراهم می‌سازد.

نورپردازی باید باتوجه‌به یک سری اصول از جمله توجه به میزان ارتفاع سقف، استفاده از رنگ‌های مناسب، تناسب نورپردازی با سبک دکوراسیون و… صورت بگیرد. در غیر این صورت تأثیر آن بر زیبایی محیط چندان رضایت‌بخش نمی‌شود.

سؤالات متداول درباره نورپردازی سقف

  • برای سقف کاذب چه نوع نورپردازی مناسب است؟
    چراغ‌های خطی و چراغ‌های پنلی برای نورپردازی کردن سقف کاذب گزینه بسیار مناسبی هستند.
  • چه تجهیزات و چراغ‌های روشنایی برای نورپردازی سقف ساده استفاده می‌شود؟
    در نورپردازی سقف پذیرایی ساده، از لوسترها، پنل‌های سقفی، ریسه‌های ال‌ای‌دی، چراغ‌های دکوراتیو و چراغ‌های حبابی یا ریلی بهره می‌گیرند.
  • انواع نورپردازی جدید برای معماری‌های مدرن داخلی کدام است؟
    از انواع نورپردازی سقف جدید برای معماری‌های مدرن می‌توانیم به نورپردازی عمومی، تأکیدی و نورپردازی وظیفه‌ای اشاره کنیم.
  • نورپردازی سقف کاذب و ساده چه تفاوتی دارد؟
    در نورپردازی کردن سقف کاذب معمولاً از منابع نوری که قابل دید نیستند استفاده می‌شود. نور در فضا با ملایمت بیشتری ساطع شده و فضا رمانتیک‌تر می‌شود. در سقف‌های کاذب معمولاً از چراغ‌های خطی و چراغ‌های پنلی یا ریسه برای نورپردازی استفاده می‌کنند؛ اما در نورپردازی سقف به روش ساده، پنل‌های سقفی، لوسترها و چراغ‌های حبابی و پنلی مورداستفاده قرار می‌گیرند.
author-avatar

درباره تحریریه پرتو نور توس

تحریریه ما متشکل از نویسندگان و متخصصان باتجربه در حوزه تجهیزات روشنایی است که تلاش می‌کند با تکیه بر دانش خود کارآمدتریم مطالب را برایتان تولید کنند. کلیه مطالب آموزشی منتشر شده، از بررسی‌های دقیق محصولات تا راهنمای خرید و نکات مفید در وب سایت پرتو نور توس بصورت تخصصی و با هدف افزایش آگاهی و رضایت مشتریان نوشته می‌شود. ما متعهد هستیم که خوانندگان را در مسیر خرید هوشمندانه‌تر راهنمایی کنیم تا تجربه‌ای ماندگار برایشان به ارمغان آوریم.

پرتونورتوس
تحریریه پرتو نور توس

تحریریه ما متشکل از نویسندگان و متخصصان باتجربه در حوزه تجهیزات روشنایی است که تلاش می‌کند با تکیه بر دانش خود کارآمدتریم مطالب را برایتان تولید کنند. کلیه مطالب آموزشی منتشر شده، از بررسی‌های دقیق محصولات تا راهنمای خرید و نکات مفید در وب سایت پرتو نور توس بصورت تخصصی و با هدف افزایش آگاهی و رضایت مشتریان نوشته می‌شود. ما متعهد هستیم که خوانندگان را در مسیر خرید هوشمندانه‌تر راهنمایی کنیم تا تجربه‌ای ماندگار برایشان به ارمغان آوریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *