آموزش روشنایی و نورپردازی

آموزش نورپردازی نمای ساختمان (روش‌های نورپردازی نمای ساختمان‌های مختلف)

نورپردازی نمای ساختمان صرف‌نظر از اینکه باعث تأمین روشنایی در فضا می‌شود نقش مؤثری در خلق یک هویت منحصربه‌فرد و چشم‌نواز برای هر ساختمان دارد. این هنر ظریف، با انتشار نور در تاریکی شب، جان تازه‌ای به نمای ساختمان می‌دهد و در منظره شهری، عنصری شاخص محسوب می‌شود.

در مبحث نورپردازی نما، توجه به کاربری بنا اهمیت ویژه‌ای دارد و یکی از اصول و قواعد مهم در نورپردازی محسوب می‌شود. علاوه‌برآن. وجود قابلیت‌ها و ویژگی‌های بصری در معماری بنا و مشخص‌کردن آنها با نور از دیگر نکات مهم برای نورپردازی خواهد بود.

به‌طورکلی نورپردازی ساختمان باید بر اساس یک سری اصول و قواعد صورت بگیرد تا بیشترین میزان تأثیرگذاری را داشته باشد. در غیر این صورت عملاً کاری بیهوده و بی‌نتیجه طلقی می‌شود. در این مقاله قصد داریم در مورد نورپردازی نما، اصول و قواعد آن صحبت کنیم اگر به این مبحث علاقه‌مند هستید با ما در ادامه همراه شوید.

اهمیت نورپردازی نمای ساختمان

ساختمان‌ها با تمام جذابیت‌های بصری و شیوه‌های معماری خاصی که برای ساختن آنها به کار می‌رود، در تاریکی شب قابل رویت نیستند. یکی از دلایل اهمیت نورپردازی در نما، برجسته‌تر کردن ویژگی‌های معماری ساختمان‌ها حتی در تاریکی شب است.

علاوه‌برآن، نورپردازی ساختمان‌ها جلوه بهتری در فضای شهری ایجاد می‌کند و باعث زیبایی و جذابیت خیابان‌ها، کوچه‌ها و معابر می‌گردد. افزون بر اینها، نورپردازی نمای ساختمان کمک می‌کند تا با تأمین نور کافی در اطراف ساختمان، دید بهتری برای عابران تأمین شود و خطر بروز حادثه و اتفاقاتی نظیر سرقت کاهش پیدا کند.

نورپردازی نمای ساختمان تجاری

آموزش نورپردازی نمای ساختمان؛ اصولی که باید بدانید

اصول نورپردازی نمای ساختمان مسکونی شامل موارد زیر می‌شود.

تعیین هدف از نورپردازی ساختمان

نورپردازی ممکن است با اهداف مختلفی مانند تأمین روشنایی، برجسته‌کردن برخی المان‌های خاص، ایجاد امنیت در فضا یا صرفاً برای زیبایی‌شناسی صورت بگیرد. مشخص‌کردن هدف نورپردازی کمک می‌کند تا از تکنیک‌ها و تجهیزات مناسب استفاده کنید.

نوع ساختمان برای نورپردازی

نحوه نورپردازی ساختمان باتوجه‌به نوع ساختمان و کاربری آن تعیین می‌شود. نورپردازی برای نمای ساختمان مسکونی با ساختمان‌های اداری و تجاری کاملاً متفاوت است.

توجه به محیط اطراف ساختمان برای نورپردازی

توجه به محیط اطراف و عناصر و المان‌های موجود در اطراف ساختمان نیز برای نورپردازی نمای ساختمان ساده یا دو طبقه بسیار حائز اهمیت است. نورپردازی باید هماهنگ با سایر عناصر موجود در محیط صورت بگیرد تا جلوه‌ای متناسب در محیط ایجاد کند.

نورپردازی هتل

نوع نور در نورپردازی نمای ساختمان

انتخاب نوع نور برای نورپردازی، از دیگر اصول مهم در نورپردازی است. به‌طورکلی، رنگ زرد برای ساختمان‌هایی با نمای کلاسیک مناسب است و فضایی دلنشین و صمیمی به نما می‌دهد؛ اما رنگ‌های خنک و سرد برای ساختمان‌هایی با نمای امروزی و مدرن کاربرد دارند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله معرفی انواع نورپردازی؛ بررسی کاربرد 4 نوع اصلی را مطالعه نمایید.

نورپردازی ساختمان؛ توجه به زاویه تابش

زاویه تابش نور برای نورپردازی نمای ساختمان سنگی یا ساده می‌تواند به‌صورت مستقیم، زاویه‌دار و… باشد. این موضوع به نوع معماری بنا، جنس مصالح، سبک نورپردازی و… بستگی دارد.

توزیع نور هنگام نورپردازی نما

توجه به نحوه توزیع نور در نورپردازی ساختمان موضوعی بسیار مهم است. نور مورد استفاده در نورپردازی باید به شکل مناسب روی سایر بخش‌های ساختمان توزیع شود و در کنار برجسته‌کردن یک بخش و تاریک کردن بخش دیگر، به زیبایی ساختمان آسیبی وارد نکند.

تأکید بر المان خاص ساختمان در نورپردازی 

اگر در معماری ساختمان از المان‌ها و ویژگی‌های بصری خاصی استفاده شده، تأکید نورپردازی باید بر روی دیده‌شدن این المان‌ها صورت بگیرد.

نورپردازی باغ

رنگ‌ها برای نورپردازی نما

رنگ‌هایی که برای نورپردازی نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند از نوع مهتابی، آفتابی و… هستندو انتخاب میان آنها تا حد زیادی به سلیقه و نوع معماری بنا بستگی دارد.

نورپردازی رنگی نمای ساختمان

پایداری نورپردازی در نمای ساختمان

استفاده از منابع نوری مناسب با نور پایدار و طول عمر مناسب، اصل دیگری از اصول نورپردازی نمای ساختمان مسکونی است.

مراحل نورپردازی نمای ساختمان

در این بخش به آموزش نورپردازی نمای ساختمان به زبان ساده خواهیم پرداخت:

  1. طراحی
    در این مرحله باید متناسب با نوع بنا و ساختمان، نقشه مناسب برای نورپردازی ساختمان توسط افراد متخصص طراحی شود.
  2. تهیه لوازم
    از میان انواع لامپ نورپردازی نمای ساختمان، محصولات متناسب با نیاز خود را خریداری کنید. شما می‌توانید از تجهیزات روشنایی پرتو نور توس مثل پروژکتورهای رنگی و پروژکتور فتوسل‌دار برای این امر استفاده کنید. 
  3. نصب
    بعد از طراحی و تهیه لوازم، اکنون نوبت به مرحله نصب می‌رسد. در این مرحله بر اساس طراحی‌های صورت‌گرفته، باید نورپردازی را انجام دهید.
  4. تست و نگهداری
    بعد از نصب، جهت اطمینان از اجرای صحیح، آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

نورپردازی ساختمان ویلایی

بایدها و نبایدهای نورپردازی نما

از بایدها و نبایدهای قابل‌توجه در نورپردازی نما می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • ساختار و جزئیات نما
    به جزئیات کوچک در ساختار و نمای ساختمان توجه داشته باشید و با به‌کارگیری درست نور در جزئیات، آنها را بیشتر در معرض نمایش قرار دهید.
  • توجه به نوع معماری نما
    نورپردازی باید با نوع معماری نما هماهنگ باشد. به طور مثال نورپردازی یک نمای مدرن باید با المان‌ها و تجهیزات مدرن صورت بگیرد.
  • شلوغ‌نکردن
    برای نورپردازی نمای ساختمان نباید شلوغ‌کاری کنید. استفاده بیش از حد از تجهیزات نوری و پر کردن نور در بخش‌های مختلف ساختمان نه‌تنها جذابیتی ندارد؛ بلکه باعث ازبین‌رفتن زیبایی معماری ساختمان می‌شود.
  • مصرف انرژی
    به میزان مصرف تجهیزات نورپردازی نیز توجه کنید و از انواع لامپ نورپردازی نمای ساختمان کم‌مصرف استفاده کنید.
    نورپردازی با چراغ ایستاده
  • توجه به رنگ نور و زاویه تابش
    رنگی که برای نورپردازی ساختمان استفاده می‌شود باید با رنگ مصالح هماهنگ و از یک طیف رنگی باشد. توجه به‌شدت نور برای نورپردازی نمای ساختمان دوطبقه نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. نور باید ملایم و متعادل باشد و به‌این‌ترتیب آزار و اذیتی برای رهگذران ایجاد نکند.
  • اجتناب از خیرگی
    از تجهیزات نوری به شکل درست استفاده کنید و با هدایت درست نور در نورپردازی، از ایجاد خیرگی، به‌هم‌ریختگی و ناهماهنگی ظاهری نمای ساختمان جلوگیری کنید.
  • توجه به آلودگی نوری
    بیش از اندازه از تجهیزات نورپردازی متنوع استفاده نکنید. این کار نوعی شلختگی و آلودگی نوری ایجاد می‌کند و ظاهر نامطلوبی به ساختمان می‌دهد.
  • توجه به هزینه‌ها
    قبل از هر کاری بهتر است بودجه‌ای را که برای نورپردازی ساختمان در نظر گرفته‌اید تعیین کنید و بر اساس آن یک نورپردازی مناسب و اصولی انجام دهید.

نورپردازی با هزینه بالا در ویلا

نحوه نورپردازی انواع ساختمان

نحوه نورپردازی انواع ساختمان بسته به شکل ظاهری، سبک معماری بنا، تعداد طبقات و… متفاوت است. اصول نورپردازی انواع ساختمان به شرح زیر است:

نورپردازی نمای ساختمان ساده

برای نورپردازی نمای ساختمان ساده، از چراغ‌های با زاویه بسته ۳۰ تا ۴۰ درجه استفاده کنید. همچنین می‌توانید در کنار درب ورودی، جت لایت‌های پرفشار قرار دهید. این کار علاوه بر اینکه باعث روشنایی دیوار می‌شود امنیت فضا را بهبود می‌بخشد.

نورپردازی نمای ساختمان ساده

نورپردازی نمای ساختمان دو طبقه

نورپردازی نمای ساختمان دو طبقه معمولاً بدون مرزبندی‌های واحدی انجام می‌شود. برای نورپردازی ساختمان‌های دوطبقه از نورهای خطی یا ریسه‌های نوری بهره می‌گیرند و برای جذابیت بیشتر نما، طاق پنجره‌ها یا قاب آنها را با نور تفکیک می‌کنند. برجسته‌کردن ورودی‌ها، نورپردازی تراس‌ها و استفاده از نورهای برجسته، از اصول نورپردازی ساختمان‌های دوطبقه است.

نورپردازی ساختمان دو طبقه

نورپردازی نمای ساختمان یک طبقه

برای نورپردازی نمای ساختمان یک ‌طبقه، نقاط کلیدی مانند درب، پنجره‌ها، ورودی اصلی و جزئیات معماری را در نظر داشته باشید. از نورهای نقطه‌ای و جت لایت‌ها استفاده کنید و به‌این‌ترتیب عناصر تزیینی و جزئیات خاص در نما را برجسته‌تر نمایید.

نورپردازی نمای ساختمان سنگی

نورپردازی نمای ساختمان سنگی باتوجه‌به متریال و جنس سنگ تعیین می‌شود. برای این دسته از نماها معمولاً از چراغ‌های دو طرفه استفاده می‌کنند. این چراغ‌ها امکان پرتاب نور با زاویه بسته را فراهم می‌سازند و نور را به‌صورت غیریکنواخت ساطع می‌کنند. این چراغ‌ها علاوه بر اینکه از زمختی سنگ‌های به‌کاررفته در نما می‌کاهند، جذابیت‌های بصری ویژه‌ای به نما می‌بخشند.نورپردازی نمای ساختمان سنگی

نورپردازی نمای ساختمان مدرن

نورپردازی نمای ساختمان مدرن به سبک معماری ساختمان، میزان بودجه و نوع سلیقه شما بستگی دارد. برای ساختمان‌های مدرن معمولاً از نورپردازی به شیوه نقطه‌ای، خطی، روش‌های مخفی یا مستقیم استفاده می‌شود. توجه به طرح و المان‌های نما، توجه به ارتفاع ساختمان و استفاده از روش نورپردازی مناسب و آدرس‌پذیر، از اصول نورپردازی ساختمان با نمای مدرن است.

بیشتر بخوانید: بررسی نورپردازی مدرن (انواع، روش‌ها و نکات کاربردی)

نورپردازی نمای ساختمان مدرن

اصول نورپردازی نمای ساختمان مسکونی

نورپردازی نمای ساختمان‌های مسکونی با استفاده از روش‌های منحصربه‌فردی صورت می‌گیرد. از اصول نورپردازی نمای ساختمان‌های مسکونی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • توجه به ارتفاع ساختمان
  • ساده‌تر بودن نورپردازی نسبت به ساختمان‌های اداری
  • توجه به ویژگی‌های هندسی و معماری نما

مزایا و معایب نورپردازی ساختمان

نورپردازی در نما، جلوه بهتری به نمای ساختمان می‌دهد و با برجسته‌کردن جزئیات، هویتی منحصربه‌فرد به ساختمان می‌بخشد. نورپردازی علاوه بر تأمین نور کافی در فضای اطراف ساختمان، امنیت خاطر از حضور در محوطه را برای افراد فراهم می‌کند و احتمال وقوع حادثه را به‌شدت کاهش می‌دهد.

از معایب نورپردازی نمای ساختمان می‌توانیم به هزینه بالای آن اشاره کنیم. علاوه‌برآن، اگر نورپردازی توسط افراد متخصص انجام نشود نه‌تنها نمای ساختمان را جذاب نمی‌کند؛ بلکه زیبایی طبیعی ساختمان را نیز از بین می‌برد و باعث هدررفت هزینه‌ها می‌شود.

نورپردازی دیواری نمای بیرونی ساختمان

ایده‌های جذاب نورپردازی در نما

برای انجام نورپردازی ساختمان از فضای اینترنت کمک بگیرید و با تماشای عکس‌های مختلف یا ویدئوهای گوناگون، برای نورپردازی ایده بگیرید. به طور مثال با مشاهده ویدئو محل‌های دیدنی جهان از جمله برج خلیفه، به‌عنوان شاهکار معماری و نورپردازی، می‌توانید از اصول و تکنیک‌های به‌کاررفته در نورپردازی این سازه ایده‌های نابی دریافت کنید.

معرفی تجهیزات و انواع لامپ نورپردازی ساختمان

برای نورپردازی ساختمان از تجهیزات مختلف و متریال‌های گوناگونی استفاده می‌شود. برخی از این تجهیزات عبارت‌اند از:

لامپ‌ها در نورپردازی نما

لامپ‌ها از تجهیزات مهم در نورپردازی نمای ساختمان هستند و انواع مختلفی دارند. از انواع مختلف لامپ می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ال‌ای‌دی
  • هالوژن
  • فلورسنت
  • رشته‌ای
  • تخلیه با شدت بالا
  • نئون
  • سدیم با فشار کم
  • وال واشر

از رایج‌ترین چراغ‌ها برای نورپردازی نما می‌توانیم به وال واشرها اشاره کنیم. این چراغ‌ها مستطیل‌شکل و باریک هستند. در رنگ‌های مختلف به تولید می‌رسند و شدت و جهت تابش نور آنها قابل‌تغییر و تنظیم است. وال واشرها در برابر شرایط جوی، مقاومت بالایی دارند و مصرف انرژی آن‌ها بسیار کم است.

استفاده از پروژکتور ال‌ای‌دی در نورپردازی ساختمان

از بهترین و پیشرفته‌ترین المان‌های مورد استفاده در نورپردازی می‌توانیم به پروژکتورهای ال‌ای‌دی اشاره کنیم. این محصولات مصرف انرژی کمی دارند، طول عمر آنها بسیار زیاد است. تنوع در رنگ آنها بالا بوده و برای نمای ساختمان‌های وسیع و مکان‌هایی با مساحت گسترده کاربرد دارند.  شما می‌توانید انواع پروژکتور ال‌ای‌دی را از مجموعه پرتو نور توس تهیه کنید.

پروژکتور رنگی آبی 300 وات مدل هانیس
1,980,000 تومان
پروژکتور رنگی قرمز 200 وات مدل هانیس
1,298,000 تومان
پروژکتور مسافرتی 24 ولت 50 وات مدل هانیس
392,000 تومان
پروژکتور رنگی سبز 75 وات مدل هانیس
385,000 تومان

جت لایت و نورپردازی نمای ساختمان

این تجهیزات برای نورپردازی بناهای بلند به کار می‌روند و برای ساده‌کردن نورهای عمود و خطی با برد بالا مورداستفاده‌اند. در برابر شرایط جوی مقاوم هستند و از نظر هزینه، مقرون‌به‌صرفه‌تر تمام می‌شوند.

جت لایت های به کار رفته در نورپردازی نمای ساختمان

جمع‌بندی مبحث نورپردازی ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان برای انواع ساختمان‌ها چه از نوع ویلایی و چه از نوع آپارتمانی انجام می‌شود. نورپردازی به‌عنوان ابزاری کاربردی برای افزایش امنیت، ارتقای زیبایی و هویت بصری بناها به کار می‌رود و باید بر اساس یک سری اصول و قواعد صورت گیرد.

عدم توجه به این مسئله، نه‌تنها تأثیر مناسبی بر نمای ساختمان ندارد؛ بلکه باعث هدررفت هزینه و کاهش زیبایی نمای ساختمان می‌شود. نورپردازی ساختمان یک مبحث مهم در طراحی خارجی ساختمان‌ها است و بر جلوه بنا، تأثیر به سزایی دارد.

پیشنهاد مطالعه: همه چیز درباره نورپردازی فضای باز (آشنایی با اصول و تکنیک‌ها)

سؤالات رایج درباره نورپردازی نمای ساختمان

امکان نورپردازی در ساختمان‌های قدیمی وجود دارد؟
بله نورپردازی برای انواع ساختمان‌ها چه از نوع قدیمی و چه جدید، قابل‌انجام است؛ اما تکنیک‌های نورپردازی ساختمان‌های قدیمی با بناهای جدید کاملاً متفاوت خواهد بود.

هزینه نورپردازی نمای ساختمان چقدر است؟
هزینه نورپردازی بر اساس فاکتورهای مختلفی نظیر نوع طراحی، تعداد لامپ‌های مورد نیاز، میزان کیفیت لامپ‌ها، ارتفاع و متراژ نما و… تعیین می‌شود.

نورپردازی نمای ساختمان چقدر در مصرف انرژی برق مؤثر است؟
میزان مصرف انرژی برق در نورپردازی نما به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر در نورپردازی تنها به بخش‌های خاصی از نما توجه شود و از لامپ‌ها و تجهیزات الکتریکی کم‌مصرف استفاده کنید، قطعاً نورپردازی با مصرف انرژی کم انجام می‌گیرد.

 

author-avatar

درباره تحریریه پرتو نور توس

تحریریه ما متشکل از نویسندگان و متخصصان باتجربه در حوزه تجهیزات روشنایی است که تلاش می‌کند با تکیه بر دانش خود کارآمدتریم مطالب را برایتان تولید کنند. کلیه مطالب آموزشی منتشر شده، از بررسی‌های دقیق محصولات تا راهنمای خرید و نکات مفید در وب سایت پرتو نور توس بصورت تخصصی و با هدف افزایش آگاهی و رضایت مشتریان نوشته می‌شود. ما متعهد هستیم که خوانندگان را در مسیر خرید هوشمندانه‌تر راهنمایی کنیم تا تجربه‌ای ماندگار برایشان به ارمغان آوریم.

پرتونورتوس
تحریریه پرتو نور توس

تحریریه ما متشکل از نویسندگان و متخصصان باتجربه در حوزه تجهیزات روشنایی است که تلاش می‌کند با تکیه بر دانش خود کارآمدتریم مطالب را برایتان تولید کنند. کلیه مطالب آموزشی منتشر شده، از بررسی‌های دقیق محصولات تا راهنمای خرید و نکات مفید در وب سایت پرتو نور توس بصورت تخصصی و با هدف افزایش آگاهی و رضایت مشتریان نوشته می‌شود. ما متعهد هستیم که خوانندگان را در مسیر خرید هوشمندانه‌تر راهنمایی کنیم تا تجربه‌ای ماندگار برایشان به ارمغان آوریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *