آموزش تجهیزات روشنایی, راهنمای خرید چراغ

فرق پروژکتور اس‌ ام‌ دی با ال ‌ای ‌دی + مزایا، معایب و علت تفاوت قیمت

تفاوت پروژکتور ال ای دی و اس ام دی

اطلاع از فرق پروژکتور اس ‌ام‌ دی با ال ‌ای ‌دی، کاربردها و مزایای این دو نوع پروژکتور، کمک می‌کند تا کاربران و مصرف‌کنندگان برای نورپردازی محیط انتخاب بهتری داشته باشند. همان‌طور که می‌دانید، انتخاب نور مناسب برای یک محیط، در گرو انتخاب یک منبع نور مناسب است. امروزه با وجود تنوع مدل، طرح، رنگ و ساختار در انواع پروژکتور‌ها، برای انتخاب یک منبع نور، گزینه‌های متعددی پیش روی کاربران  قرار می‌گیرد.

در میان طیف گسترده‌ای از پروژکتورها می‌توانیم به پروژکتور‌های اس‌ام‌دی و ال‌ای‌دی اشاره کنیم. این پروژکتورها از پرکاربردترین نوع منابع نوری محسوب می‌شوند و هر یک دارای خصوصیات، ویژگی‌ها و مزیت‌های متفاوتی هستند و به لحاظ ساختاری با هم فرق می‌کنند. تفاوت این محصولات در چیست؟ موضوعی است که در این مقاله به آن اشاره خواهیم داشت.

مقایسه پروژکتور ال‌ ای ‌دی و اس ‌ام ‌دی در یک نگاه

ویژگی

پروژکتور ال‌ای‌دی پروژکتور اس‌ام‌دی
ساختار چیپ‌های ال‌ای‌دی روی صفحه پی‌سی‌بی قرار دارند. چیپ‌های ال‌ای‌دی با فناوری نصب سطحی روی برد آلومینیومی قرار می‌گیرند.
کیفیت نور کیفیت نور کمتری نسبت به اس‌ام‌دی ‌ها دارند. نوری کدر و همراه با سایه ساطع می‌کنند. کیفیت نور بالاتری نسبت به ال‌ای‌دی‌ها دارند و نور آنها یکنواخت و بدون سایه است.
زاویه تابش زاویه تابش پراکنده و گسترده تری دارند. زاویه تابش کمتری دارند و انتشار نور آنها به صورت متمرکز است.
کاربرد تأمین روشنایی فضاهای وسیع که ایجاد سایه در آن‌ها ایرادی ندارد. نورپردازی گالری، نمایشگاه، اتاق عمل، منزل و…
قیمت ارزان‌تر از اس‌ام‌دی‌ها هستند.

گران‌تر از ال‌ای‌دی‌ها هستند.

فرق پروژکتور اس ‌ام‌ دی با ال ‌ای ‌دی؛ معرفی پروژکتور ال ‌ای‌ دی

پروژکتور ال‌ای‌دی یکی از انواع محصولات کاربردی برای نورپردازی در فضاهای گسترده بوده که از کیفیت نور مطلوب، شدت نور مناسب و پرتاب نور بسیار بالایی برخوردار است. این محصول برای محیط‌هایی با متراژ بالا مورداستفاده قرار می‌گیرد و از بازه‌های توانی گسترده‌ای برخوردار است. همچنین قابلیت تنظیم زاویه یا شدت تابش نور در این نوع پروژکتور وجود دارد.

برخی از مزایای پروژکتورهای ال‌ای‌دی به شرح زیر است:

  • شدت نور بالا
  • مصرف انرژی کم
  • نوردهی باکیفیت
  • مقاوم در برابر ضربه
  • روشن‌شدن فوری
  • پخش نور ۳۶۰ درجه
  • طول عمر بالا
  • عدم انتشار اشعه ماورا بنفش
  • پخش نور به شکل متمرکز

پروژکتور اس ام دی نصب شده روی دیوار چوبی

فرق پروژکتور اس ‌ام‌ دی با ال ‌ای ‌دی؛ معرفی پروژکتور اس ‌ام‌ دی

پروژکتورهای اس‌ام‌دی نوعی پروژکتور بر پایه ال‌ای‌دی هستند. در ساختار این پروژکتورها ال‌ای‌دی ها روی مدار پیاده‌سازی شده‌اند و به همین دلیل نور یکنواخت و زاویه تابش غیرمتمرکزی را پخش می‌کنند. این پروژکتورها در انواع تجهیزات نورپردازی، چراغ‌ها، پروژکتورها و ریسه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و در ازای مصرف کم انرژی، نوری با شدت تابش بسیار بالا ارائه می‌دهند.

 از مزایای پروژکتورهای اس‌ام‌دی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تنوع رنگی بالا
  • وضوح نور عالی
  • اشغال فضای کم
  • امکان تنظیم زاویه دید برای جلوگیری از ایجاد مشکلات بصری
  • پخش نور بسیار گسترده

تفاوت‌های کلیدی پروژکتور ال ‌ای ‌دی و اس ‌ام‌ دی

در بررسی فرق پروژکتور اس ‌ام ‌دی با ال ‌ای ‌دی می‌توانیم به فاکتورهای زیر اشاره کنیم:

ساختار
مهم‌ترین تفاوت پروژکتور اس‌ام‌دی و ال‌ای‌دی به ساختار این دو پروژکتور ارتباط پیدا می‌کند. پروژکتورهای ال‌ای‌دی از دیودهایی تشکیل شده‌اند که به جریان برق به‌صورت مستقیم اتصال پیدا کرده و نور منتشر می‌کنند؛ اما در پروژکتورهای اس‌ام‌دی بدون نیاز به سوراخ‌کردن برد، دیودها را روی تراشه‌های مسطح پیاده می‌کنند.

  1. سایز و اندازه
    لامپ‌های اس‌ام‌دی در مقایسه با لامپ‌های ال‌ای‌دی بسیار کوچک‌تر هستند؛ ازاین‌رو در انواع تجهیزات نوری مانند ریسه‌ها، انواع چراغ‌ها و… به کار می‌روند.
  2. قدرت نوردهی
    پروژکتورهای اس‌ام‌دی اندازه بسیار کوچکی دارند؛ بنابراین فضای کمی اشغال می‌کنند و می‌توان تعداد زیادی از پروژکتورهای اس‌ام‌دی را بر روی یک برد نصب کرد؛ در نتیجه قدرت نوری بسیار بیشتری در مقایسه با ال‌ای‌دی‌ها ارائه می‌دهند.
    یک پروژکتور که فضای جلوی پارکینگ را روشن کرده است
  3. مصرف انرژی
    فرق پروژکتور اس ‌ام‌ دی با ال ‌ای ‌دی به لحاظ مصرف انرژی چندان زیاد نیست. هر دوی این پروژکتور‌ها کم‌مصرف هستند و برای سیستم نورپردازی گزینه ایده‌آلی به شمار می‌روند؛ اما باز هم پروژکتورهای اس‌ام‌دی از پروژکتورهای ال‌ای‌دی مصرف انرژی کمتری دارند.
  4. طول عمر
    پروژکتور‌های اس‌ام‌دی در مقایسه با ال‌ای‌دی‌ها طول عمر بیشتری دارند. پروژکتور‌های ال‌ای‌دی ۳۰ هزار ساعت معادل ۱۰ سال عمر می‌کنند. درحالی‌که عمر مفید پروژکتورهای اس‌ام‌دی ۵۰ هزار ساعت یعنی چیزی معادل دو برابر پروژکتورهای ال‌ای‌دی است.
  5. تنوع رنگ
    پروژکتورهای اس‌ام‌دی طیف گسترده‌ای از رنگ‌های جذاب را در برمی‌گیرند و قابلیت برنامه‌ریزی و رقص نور دارند. پروژکتور‌های ال‌ای‌دی تنوع رنگی محدودی دارند و برای تغییر رنگ آنها باید پوشش روی پروژکتور را تغییر دهید.
    دو پروژکتور رنگی قرمز و نارنجی
  6. تولید گرما
    پروژکتورهای ال‌ای‌دی به دلیل اینکه نور را متمرکز می‌کنند و با شدت بالایی پخش می‌نمایند خیلی زود داغ شده و باعث گرم‌شدن محیط می‌شوند. پروژکتورهای اس‌ام‌دی نور را به‌صورت گسترده منتشر می‌کنند و کمتر داغ می‌شوند؛ بنابراین برخلاف پروژکتور‌های ال‌ای‌دی به هیت‌سینک نیاز ندارند.
  7. قیمت
    پروژکتورهای اس‌ام‌دی با تکنولوژی‌های جدیدتر و تجهیزات پیشرفته‌تری به تولید می‌رسند؛ به همین علت هزینه تولید آن‌ها بیشتر از پروژکتورهای ال‌ای‌دی تمام می‌شود. این موضوع باعث شده تا قیمت آنها در مقایسه با پروژکتورهای ال‌ای‌دی اندکی بیشتر محاسبه شود.
  8. محل استفاده
    پروژکتورهای ال‌ای‌دی برای تأمین نور در فضاهای تجاری، دفاتر، منازل و… مورداستفاده قرار می‌گیرند و در مقایسه با پروژکتور‌های رشته‌ای، کیفیت نور بهتر و مصرف انرژی کمتری دارند. در مقابل، پروژکتورهای اس‌ام‌دی برای فضاهای نمایشگاهی، استودیوهای عکاسی و برای پیاده‌سازی سیستم‌های نورپردازی به کار می‌روند. گرچه چراغ سقفی برای نورپردازی از سقف گزینه مناسب‌تری است اما از پروژکتور ال ای دی و اس ام دی نیز می‌توان برای نورپردازی از سقف، مخصوصا در محیط‌های سربسته بزرگ مثل کارخانه‌ها و سالن‌های ورزشی استفاده کرد.
پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید چراغ سقفی، چگونه یک چراغ سقفی مناسب بخریم؟

نتیجه‌گیری؛ پروژکتور اس ‌ام‌ دی یا ال ‌ای ‌دی؟

در این مقاله به فرق پروژکتور اس ‌ام‌ دی با ال ‌ای ‌دی پرداختیم و راجع به ویژگی‌ها، کاربردها و تفاوت‌های این دو پروژکتور اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دادیم. به‌طورکلی، پروژکتورهای اس‌ام‌دی به دلیل تکنولوژی جدیدتر و خصوصیات بهتر، گزینه مناسب‌تری برای نورپردازی هستند.

پروژکتور‌های اس‌ام‌دی هم نوعی پروژکتور ال‌ای‌دی هستند با این تفاوت که ساختاری جدیدتر و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری در تولید آنها به‌کاررفته و این موضوع باعث شده تا استفاده از آن‌ها، سبب افزایش بهره‌برداری در سیستم‌های نورپردازی شود.

 شما می‌توانید برای خرید انواع پروژکتورهای اس‌ام‌دی و ال‌ای‌دی باکیفیت عالی و قیمت مناسب، به صورت کلی یا جزئی، به مجموعه پرتو نور توس مراجعه کنید و خرید خود را به‌صورت آنلاین از این مجموعه معتبر انجام دهید. همچنین اگر تمایل به دریافت نمایندگی فروش محصولات پرتو نور توس را دارید از طریق راه‌های ارتباطی، با تیم پشتیبانی این مرکز ارتباط بگیرید.

پروژکتور رنگی آبی 300 وات مدل هانیس
1,980,000 تومان
پروژکتور رنگی قرمز 200 وات مدل هانیس
1,298,000 تومان
پروژکتور مسافرتی 24 ولت 50 وات مدل هانیس
392,000 تومان
پروژکتور رنگی سبز 75 وات مدل هانیس
385,000 تومان

پرسش‌های رایج درباره تفاوت پروژکتور SMD و LED

هزینه تعمیر و خرابی کدام نوع کمتر است؟
 اگر بخواهیم پروژکتورهای ال‌ای‌دی و اس‌ام‌دی را به لحاظ هزینه تعمیر و خرابی مقایسه کنیم باید بگوییم که هزینه تعمیر و خرابی اس‌ام‌دی‌ها در مقایسه با ال‌ای‌دی‌ها بسیار کمتر است.

کدام نوع مصرف انرژی کمتری دارد؟
پروژکتورهای ال‌ای‌دی و اس‌ام‌دی هر دو مصرف انرژی کمی دارند؛ اما به‌طورکلی پروژکتورهای اس‌ام‌دی انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

کدام مدل برای استفاده در فضای باز استفاده می‌شود؟
لامپ‌های اس‌ام‌دی به دلیل کیفیت نور بیشتر و متنوع‌تر، برای استفاده در فضاهای باز و نورپردازی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آیا می‌توان از پروژکتورهای اس ام دی به‌جای چراغ‌های سقفی استفاده کرد؟
بله، در محل‌هایی که فضای بزرگی دارند می‌توان از این پروژکتورها به‌جای چراغ سقفی روکار استفاده نمود.

author-avatar

درباره تحریریه پرتو نور توس

تحریریه ما متشکل از نویسندگان و متخصصان باتجربه در حوزه تجهیزات روشنایی است که تلاش می‌کند با تکیه بر دانش خود کارآمدتریم مطالب را برایتان تولید کنند. کلیه مطالب آموزشی منتشر شده، از بررسی‌های دقیق محصولات تا راهنمای خرید و نکات مفید در وب سایت پرتو نور توس بصورت تخصصی و با هدف افزایش آگاهی و رضایت مشتریان نوشته می‌شود. ما متعهد هستیم که خوانندگان را در مسیر خرید هوشمندانه‌تر راهنمایی کنیم تا تجربه‌ای ماندگار برایشان به ارمغان آوریم.

پرتونورتوس
تحریریه پرتو نور توس

تحریریه ما متشکل از نویسندگان و متخصصان باتجربه در حوزه تجهیزات روشنایی است که تلاش می‌کند با تکیه بر دانش خود کارآمدتریم مطالب را برایتان تولید کنند. کلیه مطالب آموزشی منتشر شده، از بررسی‌های دقیق محصولات تا راهنمای خرید و نکات مفید در وب سایت پرتو نور توس بصورت تخصصی و با هدف افزایش آگاهی و رضایت مشتریان نوشته می‌شود. ما متعهد هستیم که خوانندگان را در مسیر خرید هوشمندانه‌تر راهنمایی کنیم تا تجربه‌ای ماندگار برایشان به ارمغان آوریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *